10. EXTENSIA ARDELEANÃ?
[p. 157]
Posibilitatea
ca așezările 1 și 2 de la Bratei să facă parte din cultura Ipotești-Cândești,
cel puțin pentru o parte a evoluției lor, a fost enunțată chiar de autoarele
rapoartelor[1].
O primă prezentare a celor două așezări am făcut încă din subcapitolul 5.2.7. Reiau aici câteva lucruri esențiale. În
așezarea 1 există trei faze de evoluție, numite a (probabil începutul sec. V), b
(cea mai semnificativă ca număr de complexe, inclusiv ca situații stratigrafice
și durată probabilă de funcționare, cu o cronologie probabilă pe finalul
secolului V și pe o parte semnificativă o treime? a sec. VI) și c (databilă la finalul sec. VI și pe un
anume segment din secolul VII[2]).
Doar această a treia fază poate fi luată în discuție, fie în termenii Ligiei
Bârzu (venirea slavilor), fie în termenii Eugeniei Zaharia (influența grupului
Ipotești-Cândești). Această fază c,
prin comparație cu cea anterioară, aduce modificări semnificative, atât în
privința inventarului, cât și în ce privește tipul de locuință. Dispare
ceramica cenușie zgrunțuroasă majoritară în nivelul b, fiind înlocuită cu speciile arse oxidant, nisipoase (cu sortare
proastă și eventuală adiție de ceramică pisată, în special pentru specia
modelată manual), ceramica de tip arhaic este net dominantă, iar puțina
ceramică realizată cu roata este modelată pe roata lentă. Locuințele, care pe
nivelul anterior avuseseră o sursă internă de încălzire doar accidental (două
cazuri la peste 40 de complexe caracteristică moștenită din La Tène),
au acum toate fie un cuptor de piatră, fie o vatră cu gardină de piatră,
asemănare care le face uneori greu de deosebit (cuptoarele par mai multe).
Primul
episod habitațional de la Bratei 2 ar trebui să fie cvasi-contemporan cu
ultimul nivel din așezarea 1, aceasta dacă discutăm pe material; dacă discutăm
pragmatic, cele două așezări sunt prea apropiate (circa 300 m.)[3]
pentru a putea funcționa două comunități în același timp. Locuințele sunt de
asemenea prevăzute cu cuptor de piatră sau cu vatră[4],
puținele excepții neavând probabil funcție de locuire, însă aici pietrarele
sunt în netă inferioritate[5].
Primul episod de locuire pare caracterizat prin cvasi-exclusivitatea ceramicii
lucrate cu mâna, iar al doilea episod de cvasi-exclusivitatea ceramicii lucrate
la roata lentă, adică două peisaje foarte clare[6],
care le disting de Bratei 1 faza c. Schema de integrare a celor două așezări
prea apropiate pentru a fi judecate distinct este probabil Bratei 2 A >
Bratei 1 c > Bratei 2 B.
De
unde deci acest nou look? Varianta slavă este soluția cea mai facilă, însă nu
rezistă unei analize atente. Mediile nivelului c din așezarea 1 sunt de 42,7o
pentru SU (= modularea marginii) și un diametru la buză de numai 11,5 cm, ceea
ce este inadmisibil pentru ariile răsăritene ale lumii slave; tipul de modulare
a buzei este compatibil Slovaciei (ca și alte aspecte ale morfologiei), dar
dimensiunile vaselor rămân prea mici; în plus, traseul slavilor de vest până la
Bratei este de nedemonstrat și ar trebui să ni-i imaginăm ca o enclavă.
Aducerea acestei populații dinspre răsărit, pe motivul asemănării cu
instalațiile de foc din Secuime[7],
se lovește de morfologia distinctă a ceramicii (cel puțin la actualul stadiu de
aproximare a problemei). Pietrarele
nu s-au inventat însă în sud-estul Transilvaniei. Ele sunt numeroase și în zona
subcarpatică de la sudul munților, însă exact aceste zone sunt cele care nu dau
analogii pentru Bratei. Așa cum am mai discutat în cazul Cireșanilor (§
4.2.2.), apariția surselor de foc nu trebuie pusă neapărat pe seama unor
modificări culturale, ci și pe o prezumtivă modificare climaterică. Podișul
transilvan are o poziție adăpostită și niciodată iarna nu are rigorile
teritoriilor extra-carpatice. Cuptoarele sau vetrele sunt adoptate în Muntenia
în cursul secolelor IV sau V (cazul Cireșanu); dacă tendințele de răcire a
vremii au continuat, atunci este normal ca în cursul secolului al VI-lea
sursele interne de foc să fie adoptate și în Transilvania.
[p. 158]
Aspectul
distinct al fazei c din așezarea 1 se
mai datorează dispariției speciilor de ceramică cenușie. Această ceramică
definește populațiile germanice aici gepizii iar fenomenul nu poate fi
explicat decât prin plecarea producătorilor ei (sau dispariția structurilor
care organizau producția). Momentul nu poate fi decât la 567 sau imediat după,
când învinșii avarilor au considerat că este mai bine să părăsească
proximitatea culoarului strategic Mureș-Olt-Oituz. Ceramica cenușie presupune
cuptoare speciale cum este cel descoperit chiar la Bratei 1, în faza b cunoștințe speciale, respectiv
secrete profesionale și organizare profesională. Dispariția abruptă a ceramicii
cenușii după plecarea populațiilor germanice atât în Muntenia secolului al
V-lea, cât și la Bratei spre finalul secolului al VI-lea demonstrează, fie și
indirect, că producția ceramică era organizată de germanici la standarde pe
care populația locală nu le-a putut păstra.
Înțelegerea
reală a problemelor va necesita studii comparative serioase, ceea ce nici nu am
încercat în acest stadiu, tocmai datorită complexității problemei. Va trebui
demonstrat în viitor ceea ce acum cred doar la nivel intuitiv, și anume că
ceramica nisipoasă (sau cu cioburi pisate) din nivelurile de început ale
secolului al VI-lea (de pildă de la Morești) este aceeași cu cea din nivelele
târzii, Ipotești-Cândești, de la Bratei, cel puțin la nivel morfologic
(fiindcă se schimbă condițiile de coacere, deci culoarea). Un experiment
limitat, ilustrat la anexe (p. 246 și următoarele), demonstrează convingător
acest fapt, și anume că ceramica lucrată cu mâna la începutul sec. VI nu este
diferită de cea de la mijlocul sec. VII. Din lotul comparativ mai fac parte
formele realizate din pastă zgrunțuroasă cenușie din necropola 1 de la Bratei
(final de secol IV sau începutul sec. V), care exprimă, în esență, o ceramică
provincială târzie, care se diferențiază de celelalte loturi prin absența
formelor alungite sau cu gât larg; aceste din urmă forme, existente în toate
loturile comparative, exprimă componenta dacică a acestor societăți. Este
interesant de observat, de asemeni, că faza târzie de la Bratei (așezarea 2,
nivel b) tinde să revină la formele
consacrate de civilizația romană. Numai la acest moment, în care morfologia
dacică începe să fie uitată, putem admite că sinteza daco-romană s-a încheiat. Din motive de logică istorică nu
putem admite că sinteza daco-romano-slavă ar fi putut avea loc în același timp.
Din
acest experiment comparativ fac parte și mediile grupelor morfologice de la
Dulceanca. Concluzia este o excelentă
integrare cu loturile de la Bratei. Pe aceste grafice s-ar putea comenta
mult, dar mă limitez la două situații. Pe graficul unghiurilor specifice (nr.
4, la p. 247), așezările care succed necropolei 1 adoptă și forme cu modulări
modeste ale marginii (inclusiv
Dulceanca dar exclusiv ultimul nivel de la Bratei 2!), dar tendița cronologică
ce poate fi pusă în evidență este tendința apariției a tot mai multe exemplare
cu modulare accentuată (SU > 60o, din care Dulceanca lipsește). A
doua situație este cea din graficul 7 (Anexe, p. 249), care pune în evidență
scăderea drastică a capacităților la finalul sec. VI și în secolul al VII-lea,
ceea ce confirmă tendințele observate la sud de Carpați.
Având
în vedere apropierea în spațiu și timp, am analizat formele din așezarea 1,
nivel c, și formele din așezarea 2 în
același cadru (Anexe, S.2. și S.3., p. 250-252), obținând o clasificare cu 10
grupe (și un total de 13 subgrupe, v. al doilea tabel, p. 252). Constatarea cea
mai importantă este sinonimia de situație cu siturile din Câmpia Română, sub
aspectul că grupele numeroase sunt mixte (compuse și din ceramică lucrată la
roată și din ceramică lucrată cu mâna). Să vedem, în continuare, analogiile
absolute ale grupelor[8]
importante (numeroase):
- gr. 1 a (mixtă): grupa 11 Botoșana (CLR), grupa 1 Izvoare-Bahna
(nivelul pre-slav), grupa 1
Garvăn-Popina (!), grupele 2a și 2b de la Soldat Ghivan (mixte),
exemplarul lucrat la roată rapidă de la Bozieni, grupa 2 de la Dulceanca II (clm), un exemplar din grupa 1 de la Gropșani (!) și două exemplare
din Slovacia (unul lucrat manual, mai timpuriu, unul lucrat la roată, mai
târziu, din grupele Slovace 1 a - ! - și 2 a);
- grupa 3 (CLRL): fără analogii (spuneam în
comentariile din anexe că probabil este nouă!); există totuși analogii relative
cu grupele 4 Soporu de Câmpie (clm)
și CSV 14 C, cu diferențe semnificative în conformația piciorului;
[p. 159]
- grupa 6 a (mixtă): grupele 4 și 6 de la Dulceanca
(cu reprezentanți în toate așezările de la Dulceanca), dar și elemente din
grupele slave CSV 3 A și 3 B (din Cehia, Slovacia, Polonia și Ucraina toate
târzii, cu excepția, probabil, a exemplarului praghez);
- grupa 8 (clm): fără analogii; analogii relative cu
ceramica lucrată cu mâna de la Ipotești, Garvăn-Popina (gr. 5), Botoșana 9, Rașcov 17;
- grupa 10 a (mixtă): fără analogii; analogii
relative numeroase, în grupa 3
Chilia-Militari, la Iatrus (gr. 3a),
Botoșana 4c și 6 (ambele CLR), Soldat Ghivan 4
c (CLRR);
- grupa 10 b (mixtă): Iatrus 1 (!), Mogoșani 3 a,
Cireșanu 7, grupa 2 Soporu de Câmpie (ceramică lucrată la
roată), grupa 11 CR (Gropșani și Dulceanca, toate piese lucrate la roată).
Concluziile
pe aceste analogii nu sunt chiar cele mai simple. Grupa dominantă (gr. 1 9 exemplare) are o indiscutabilă
extracție romană. A doua grupă în ordinea prezenței statistice (gr. 6 5 exemplare) are analogii mai
degrabă în lumea slavă, dar și aceeași perseverentă asemănare cu ceramica de la
Dulceanca[9].
O grupă secundară (10 b) are un pedigree perfect, cu grupe din toată
lumea romană și din toate orizonturile cronologice. Celelalte grupe au analogii
mai îndepărtate (relative), cu situații mai mult sau mai puțin confuze;
interesant este ce se întâmplă cu grupa 3,
care preia o veche formă dacică, reformulată în sensul evolutiv al culturii
Dridu, respectiv fără picior.
Analogiile
par să confirme ipoteza Eugeniei Zaharia, prin aparițiile frecvente ale
ceramicii din vestul Munteniei și Oltenia. Există și câteva analogii pe forme
și situații speciale, între așezările de la Bratei și Dulceanca. Așa este forma
de cană fără toartă[10]
sau crucea gamată[11]
- atât de frecventă în mediul Ipotești-Cândești[12].
Nu cred însă că se poate demonstra stranietatea
acestei ceramici în mediul transilvan de până la jumătatea secolului al VI-lea,
pentru a clama vreo influență străină decisivă fie ea slavă sau
Ipotești-Cândești. Pe de altă parte, această din urmă cultură folosește numai cuptoare, fie ele de piatră,
cărămidă sau lut, și nu vetre, ceea ce face ca ideea unui aport efectiv de
populație de la sudul Carpaților să fie foarte puțin probabilă. Asemănările
între fazele târzii de locuire de la Bratei (din al treilea sfert al secolului
al VI-lea) cu factura culturală Ipotești-Cândești reflectă doar sorgintea comună romanică, devenită mai evidentă în
urma dispariției elementului gepidic din așezările sud-ardelene. Nu întâmplător
analogiile adresează zona Olteniei și vestul Munteniei (eventual forme lucrate la roată din Muntenia
centrală), fiindcă aceste arii geografice sunt cele care au o amprentă romană mult mai bine definită.
Pe
fond, așezările de la Bratei nu sunt
parte a culturii Ipotești-Cândești, ci reprezintă evoluții mai mult sau mai
puțin independente ale societății locale. Aceste așezări sunt importante, fie
și indirect, pentru înțelegerea fazelor finale de evoluție ale culturii
Ipotești-Cândești, fiindcă descriu în termeni mult mai clari ceea ce se
întâmplă la finalul evoluției societății romane târzii și cum se realizează
tranziția spre orizontul cultural Dridu (am mai explicat, este o denumire
convențională). Vedem aici atât etapa exclusivității ceramicii lucrate cu mâna
(Bratei 2, nivelul a, similar
orizontului Vadu Codrii), etapa reapariției ceramicii lucrate la roată lentă
(Bratei 1, nivelul final, c, similar
Vadu Anei), cât și impunerea roții lente în fabricarea oalelor (Bratei 2,
nivelul b, similar relativ Dulceanca
IV, nivelul proto-Dridu), în a doua jumătate a sec. VII. Generalizarea roții
lente are loc întâi aici, în sudul
Transilvaniei, și abia apoi în lumea slavă (similitudini cronologice numai
în Slovacia, dar și acolo evoluția este comparativ întârziată), motiv pentru
care fenomenul nu poate fi pus pe seama elemente migrate. Ce se întâmplă apoi,
în orizontul cimitirelor de incinerație de la finalul secolului al VII-lea și
din secolul VIII este altă discuție, în afara cadrului cultural și cronologic
studiat[13].
[p. 160]
Am
lăsat în afara discuției, deliberat, numeroasele descoperiri din SE
Transilvaniei[14]
atât pentru că publicarea lor este sub standardele de analiză, cât și pentru că
problema în sine este prea amplă pentru a fi discutată aici, în treacăt.
Poziția geografică a siturilor nu este interesantă atât pentru analiza
situației din Câmpia Română, cât mai ales prin comparație cu
MAI DEPARTE secțiunea IV (ceramica Ipotești-Cândești)
[1] BÂRZU 1995, p. 244 (în
circumstanțele pătrunderii primelor grupuri de slavi); la ZAHARIA 1995
teza este mult mai apăsată (p. 312: La
station des VIe-VIIe s. appartient à la culture
Ipotești-Cândești), raportul încheindu-se cu un lung excurs despre această
cultură (p. 314-336) din păcate fără elemente de noutate.
[2] BÂRZU 1995, p.
245, durata mai lungă de funcționare fiind presupusă datorită numeroaselor
refaceri. Comparând cu materialul din așezarea 2 de la Bratei, nivelul c al
primei așezări nu pare să treacă de primul sfert al secolului al VII-lea.
[3] ZAHARIA 1995, fig. 1.
[4] Un tip de vatră adâncită în podea, tip considerat de Maria
Comșa a proveni dintr-un mediu nomad (sedentarizat!) de la Donul inferior (COMȘA M. 1978 a, p. 115). Din așezarea 2
lipsesc însă și armele și piesele de harnașament.
[5] ZAHARIA 1995, p. 312.
[6] ZAHARIA 1995, p. 313, unde arată că excepțiile sunt în
poziții secundare
[7] ZAHARIA 1995, passim; la
p. 319 face un rezumat al descoperirilor din SE Transilvaniei.
[8] Aceste grupe morfologice micro-regionale pentru Bratei au fost realizate
după definitivarea tabelelor de analogie relativă (Anexe, p. 269-291, în care
există numai medii de nivel/tehnică).
[9] Motivele pentru care grupe slave și romanice importante
interferează vor fi discutate în capitolul special dedicat formelor
Ipotești-Cândești, respectiv capitolul 14 al acestei lucrări.
[10] ZAHARIA 1995, fig. 17/1, v. FERCHE
1974, fig. 64/4.
[11] ZAHARIA 1995, fig. 13/7.
[12] Nu cunosc însă frecvența fenomenului în mediile din
Ardeal, înainte de finalul sec. VI.
[14] Cu o bibliografie impresionantă, v. de pildă ZAHARIA 1995, p. 319, sau SZÉKELY 1992. Din
nefericire, cele pe care le cunosc au o ilustrație aproape de nefolosit; de
exemplu, în SZÉKELY 1971 a, fig. 2 și 3 sunt reproduse fotografic nu mai puțin
de 7 vase întregi de la Filiaș, dar cu o excepție (fig. 2/1) toate fotografiile
sunt realizate prea de aproape, făcând imposibilă măsurătoarea.
[15] Există o frapantă analogie (forma nefiind frecventă)
între o piesă de la Bacău (MITREA I. 1980,
pl. 22/4) și una de la Filiaș (SZÉKELY
1971 a, fig. 2/2).